naturalis.no0
Blogg

Økologiske mikser av plantepulver

29. desember 2020

Mikser av plantepulver - et godt tilskudd til et variert kosthold.

Dragon superfood mikser er sammensatte blandinger bestående av ingredienser som har høye verdier av forskjellige næringsstoffer som for eksempel klorofyll, vitamin C eller Omega3 fettsyrer. 

Miksene blandes ut i juice, smoothie, frokostblanding, yoghurt eller annen væske. Under finner du en beskrivelse av noen av plantepulvermiksene vi har. Alle er økologiske.

Green Detox mix

Green detox inneholder pulver fra fire forskjellige kilder og passer fint inn i kostholdet som en «green boost». Hvetegress, spirulina, chlorella og bygggress inneholder mye klorofyll som har gode ernæringsmessige egenskaper og mye antioksidanter. Studier viser også at klorofyll kan dempe sultfølelsen. Klorofyll binder seg også til flere skadelige stoffer og hindrer at de blir absorbert av kroppen og er også derfor ofte brukt i forskjellige detox kurer. 

Hvetegress 25%: Rik på klorofyll. Inneholder alle de 20 aminosyrene inkludert de essensielle og 90 av 102 mineraler. Har også andre viktige næringsstoffer og vitaminer som vitamin A, vitamin E og vitamin B6.  Vitamin A er viktig for nydannelse og vedlikehold av hud og slimhinner og også for synet og immunforsvaret. Vitamin E bidrar til å beskytte cellene mot oksidativt stress og vitamin B6 bidrar til normal omsetning av protein og glykogen. 

Spirulina 25%: Rik på klorofyll og har også ett proteininnhold opp mot 70%. Inneholder alle de 8 essensielle aminosyrene. Er også rik på vitaminer og mineraler som kalium, kalsium, krom, kobber, jern, magnesium, mangan, fosfor, selen, natrium, sink og vitaminene B, C, D og E. Jerninnholdet i spirulina er høyere enn i spinat og algen har mye mer betakaroten enn gulerøtter. Studier antyder at algen inneholder virkestoffer som øker produksjonen av antistoffer som øker motstandskraften, og hjelper til ved bekjemping av infeksjoner.

Chlorella 25%: Rik på klorofyll og inneholder opptil 60% protein som er nesten dobbelt så mye som i soyabønner. Algen har store mengder av blant annet betakaroten, folinsyre, vitamin C, vitamin B(B1, B2, B3 og B6), vitamin E og vitamin K. Algen er også rik på flere mineraler som kalium, kalsium, magnesium, sink, jod og jern. I tillegg inneholder den essensielle fettsyrer, aminosyrer og vitamin A som hjelper til å opprettholde immunforsvaret. 

Bygggress 25%: Rik på klorofyll samt store mengder mineraler, vitaminer, antioksidanter, enzymer og proteiner. Rik på vitamin A som er viktig for vedlikehold av slimhinner, hud og syn og jod som bidrar til energiomsetning, produksjon av stoffskifthormoner og normal funksjon i skjoldbruskkjertelen. Har 30 ganger så mye vitamin B1 og kalsium som kumelk og 5 ganger så mye jern og 6 ganger så mye karoten som spinat.

In Shape Mix

Økologisk og vegansk miks i pulverform av næringsrike planter som støtter god forbrenning og restitusjon.

Brennesle 30%: God kilde til fiber og proteiner. Inneholder mye jern, vitamin C og klorofyll som er blant annet viktig for bloddannelse. Inneholder også betakaroten, kalsium, kalium, vitamin K, magnesium, kisel og flavonoider. Inneholder virkestoffer som er viktige for velfungerende nyrer og overflødige vannansamlinger i kroppen. Tradisjonelt brukt for «vinterslapphet».

Matcha 20%: Rik på antioksidanter som beskytter kroppens celler mot frie oksygenradikaler. Virkestoffene i matcha sies å kunne redusere stress, senke blodtrykket, styrke konsentrasjonen og ha en positiv effekt på fettforbrenningen.

Moringa 20%: Rik på vitaminer, mineraler og aminosyrer. God kilde til protein og betakaroten. Inneholder en rekke naturlige antioksidanter. Hevdes å ha betennelsesdempende egenskaper.

Husk 10%: Høyt fiberinnhold på opptil 78%. Bra for fordøyelsen og virker tarmregulerende.

Ingefær 10%: Inneholder mye antioksidanter og har en kraftig betennelsesdempende effekt. Støtter god forbrenning samt reduserer kvalme og styrker immunforsvaret.

Kanel 10%: Inneholder antioksidanter og virkestoffer som kan bidra til ett stabilt blodsukkernivå siden det reduserer glukosenivået som går inn i blodet etter ett måltid. Har også virus, sopp og bakteriehemmende virkning.

Immunity Mix

Økologisk og vegansk miks bestående av noen av de beste kildene til C vitamin som vi kjenner til. Vitamin C er en av de best kjente antioksidantene og fyller en rekke roller i kroppen. Vitaminet støtter immunforsvaret, reduserer tretthet og er viktig for normal at nervesystemet skal fungere godt. Vitamin C øker også opptaket av jern. Siden vitamin C ikke kan lagres i kroppen er det viktig at vitaminet jevnlig inntas via kostholdet.

Baobab 35%: Rik på vitamin C og viktige mineraler som kalsium, kalium og magnesium. Også rik på antioksidanter og fiber.

Nype 30%: Et av de kraftigste antioksidantene vi kjenner til. Høye verdier av vitamin C og rik på omega fettsyrer. Inneholder også kalsium, kalium, pektiner, vitamin A og vitamin E.

Ashwagandha 20%: Ansett som ett adaptogen som øker kroppens evne til å tilpasse seg til stress og har en normaliserende effekt på kroppens funksjoner. Brukes for å styrke immunforsvaret og gi overskudd.

Acerola 10%: God kilde til antioksidanter. Den nest rikeste kilden til vitamin C vi kjenner til. Inneholder også karotenioder, antocyaniner, fenolsyrer, mineraler og andre vitaminer.

Chili 5%: Inneholder vitamin C. Bidrar til opptak av vitaminer samt fremmer forbrenning. Kan også dempe sultfølelse og redusere kolesterol nivået.

Omega Mix

Økologisk og vegansk mix med høyt innhold av omega 3 fettsyrer som kroppen ikke kan lage selv, men må få inn via kostholdet. Omega 3 er viktig for kroppens vekst og vedlikehold, og danner grunnlaget for andre fettsyrer som kroppen trenger. Omega 3 blir også omdannet til signalstoffer kroppen trenger, inngår i nye celler samt demper betennelse. Frøene blir knust under produksjon for å få maksimalt opptak av næringsstoffer.

Linfrø 55%: En av de rikeste kjente kildene til Omega 3 fettsyrer. Rike på protein og fiber. Inneholder også alle de essensielle aminosyrene samt en rekke vitaminer og mineraler som omega 6, jod, jern, sink, magnesium, kalsium, silisium, vitamin E, vitamin B og kobber. Inneholder også fordøyelse enzymer som er gunstige for fordøyelsen og tarmfunksjonen og som kan effektivisere næringsopptaket. Har også rensende egenskaper samt antioksidanter som virker positivt på forbrenningen.

Hampfrø 30%: En av de kjente kildene som ikke bare har ett rikt innhold av omega 3 og omega 6 men som også har det ideelle forholdet mellom de to. Inneholder alle de 20 aminosyrene inkludert de essensielle som man bare kan innta via kostholdet. Også rik på mineraler og en god protein kilde.

Chiafrø 15%: Har ett høyt innhold av de to essensielle fettsyrene, omega 3 og omega 6, samt rik på omega 9. Høyt fiberinnhold. Inneholder mye kalsium, fosfor, protein og vitaminene A, B, E og D. Fulle av antioksidanter som styrker immunforsvaret og bidrar til å beskytte mot frie radikaler.

Hvis du ønsker å lese mer om våre økologiske mikser av plantepulver finner du dette HER.

 

Svartsurbær (Aronia)

30. oktober 2020

Arioniabær er også kjent som svartsurbær i Norge.

Aronia er en bladfellende busk med glinsende grønne blader som blir mellom 1,5 til 3 meter høy. Blomstene er hvite med små røde prikker. På høsten blir bladene røde, en kontrast til de sorte bærene. Busken er viltvoksende i Nordøst Amerika og ble innført i Europa på 1900 tallet, hovedsakelig dyrket i Øst – Europa og tidligere Sovjetunionen på grunn av bærene som brukes som ingredienser i saft, vin, syltetøy og som medisin.

I Russland er de små bærene ett kjent middel mot høyt blodtrykk og hudsykdommer. Te laget av bærene er brukt mot forkjølelse og amerikanske stammer brukte bærene både som mat og som medisin.

Grunnet utseendet og at busken er hardfør og motstandsdyktig mot sykdommer og insektangrep har den blitt en populær prydplante i Asia og Europa. I Norge er den også funnet viltvoksende i Oslo og Akershus områdene.

I nyere tid har bruken av bærene til helsekost blitt mer utbredt grunnet bærenes nivå av antioksidanter som kan virke beskyttende på hjerne, hjerte, blodårer og urinveier. Faktisk inneholder de små sorte bærene nesten dobbelt så mye antioksidanter som blåbær. Virkestoffer i bærene kan også virke styrkende på immunforsvaret, regulere blodtrykket samt ha slimløsende egenskaper. Bærene inneholder også vitamin A, E og B2 i tillegg til mineraler og jern, molybden, bor, jod og kalsium.

Nyere forskning har også vist at bærene inneholder virkestoffer som hemmer nedbrytningen av karbohydrater til glukose i tarmen, noe som kan redusere blodsukkernivået. I tillegg har det vist seg at bærene har en preventiv effekt på dannelse av bakteriebelegg og indikasjoner på at virkestoffer i bærene har en betennelsesdempende effekt.  

Den økende populariteten kommer også av at busken er meget hardfør, trives i all slags jord, tåler skygge, motstandsdyktig mot insektangrep, mugg og råte. I tillegg gir en frostnatt eller to før innhøsting den fordelen at bærene blir mindre bitre. Buskens hardførhet gjør den til en fin kandidat for økologisk dyrking, velegnet til dyrking i tempererte strøk og avkastingen per busk ligger på omtrent tre ganger så mye som avkastningen på en solbærbusk.

Våre økologiske aroniabær finner du HER

Roobar - vegansk mellommåltid

18. oktober 2020

Hver gang vi spiser forbrenner litt ekstra fordi kroppen bruker energi på å fordøye mate. Sunne mettende små måltider gir ett jevnt blodsukker nivå som gjør at man får mindre søtsug. Små måltider gir mindre risiko for at man blir oversulten og dermed spiser alt for mye eller altfor usunt. I tillegg gir ett jevnt blodsukkernivå mer overskudd, bedre konsentrasjon, humør og presentasjonsevne. Det er også lettere å gå ned i vekt hvis blodsukkeret holdes stabilt.

Småspising blir ofte ikke anbefalt, men det er for det meste på grunn av hva man småspiser og hvor mange ganger mellom hovedmåltidene vi gjør det. Ofte er småspising nettopp matvarer med høyt sukkerinnhold som godteri og søtbakst. Mat som gir kraftig stigning i blodsukkeret og ett like kraftig fall etterpå, og som derfor ikke gir er en varig stillelse av sultfølelsen. Disse usunne matvarene vi småspiser er også ofte ikke bare fulle av sukker og kunstig søtning, men også gjerne næringsfattige.

Ideelle mellommåltidet inneholder fiber og protein som metter godt og gir ett stabilt blodsukkernivå. Frukt, nøtter, frø og grønnsaker inneholder vitaminer, fiber og antioksidanter samtidig som de for det meste er kalorifattige. Noe av det som blir anbefalt til småspising er proteinbarer på maks 250Kcal. For eksempel inneholder våre Roobar Almonds bare 142kcal per bar, Roobiotic Cacao Maca inneholder 99kcal og vår Roobar Brownieball Double Chocolate inneholder 154kcal.

Roobar er laget av 4 til 5 plantebaserte ingredienser som tørket frukt, plantepulver og nøtter. Ingrediensene er ikke varmebehandlet slik at næring, vitaminer og enzymer bevares. Tørket frukt er brukt som søtning og ingen av produktene inneholder derfor tilsatt sukker. Roobar er også fri for konserveringsmidler og sprøytemidler.

Alle ingrediensene i Roobar er økologiske og kvalitetskontrollerte i hver del av produksjonen. I tillegg til å være veganske er også Roobar glutenfri og GMO fri. Dette gjør Roobar til Paleodiettvennlige siden de er så naturlige som mulig.

Roobar består av kvalitetssjekkede ingredienser og er sertifisert med de høyeste standardene i industrien som Balkan Biocert, USDA Organic, Australian Certified Organic og Canada Organic. Deres produkter er også kosher sertifisert.

Porsjonspakninger gjør de enkle og ta med seg selv når man er på farten og da kunne lettere unngå at småspisingen blir en hvetebolle eller godteri.

Du finner vårt utvalg av næringsbarer HER.

Chiafrø

02. oktober 2020

Chiafrø kommer fra en blomsterplante i myntefamilien og navnet betyr på aztekisk «oljeaktig». De små frøene varierer i fargen fra hvitaktige til brun eller sort.

Bruken av Chiafrø kan spores tilbake til Aztekerne så tidlig som 3500 f.Kr. De små frøene var en av hoveddelene i deres daglige matforbruk sammen med blant annet mais. Chiafrø var også ansett som et hellig frø av aztekerne og ofte brukt i religiøse seremonier.

Rundt 1500 f.Kr og 900 f.Kr dukket Chia opp i Mexico og ble brukt av Teotihuacan- og Toltec folket som begynte også å bruke frøene på andre måter. Frøene ble brukt som medisin, malt til mel, mikset i drinker og presset til olje. Det er mulig at noe av populariteten kommer av at frøene enkelt kan lagres lenge og også lett å ha som matforråd på reiser.

Chiafrøene ble ofte satt i sammenheng med overnaturlig styrke. Krigere linket deres styrke til inntak av frøene og det gjorde også den meksikanske stammen Tarahumara som er kjent for deres løpere. Da spanjolene kom på rundt 1500 tallet ble Chiafrø bannlyst på grunn av bruken i religiøs kontekst, men overlevde i flere områder i Mexico. Kommersiell dyrking startet tidlig 1900 tallet i Argentina. I dag kommer Chia frøene også fra Mexico, Nicaragua, Guatemala, Bolivia og Australia. Nye patenterte varianter av planten er utviklet i Kentucky for dyrking i nordlige breddegrader i USA.

Frøene smaker veldig lite og absorberer opptil 12 ganger sin egen vekt når de legges i bløt. De utvikler da en geleaktig konsistens. Grunnet at de smaker veldig lite, så kan de lett kan tilsettes mange forskjellige retter uten at de påvirker smaken. En kan for eksempel lage uoppvarmet grøt såkalt «kjøleskap grøt» ved å bare tilsette chiafrø og havregryn sammen med melk og litt honning og la det svelle i kjøleskapet i minimum fem timer.

Chiafrø kan også erstatte egg som bindemiddel i bakst ved finmale en spiseskje chiafrø og tilsette tre spiseskjeer vann per egg. Grunnet det høye nivået av absorbering er de også veldig populære som tykningsmiddel i veganske og vegetarianske puddinger og som fortykningsmiddel i supper og sauser.

Frøene er en av de beste plante kildene for Omega 3 for de som ikke ønsker å innta fiskeolje. Tester indikerer også at chiafrø kan ha en positiv effekt på vektreduksjon.

Chiafrø har ett høyt innhold av essensielle fettsyrer, proteiner, antioksidanter, vitaminer og mineraler. Innholdet av fettsyrer er mye høyere enn de fleste andre frøsorter og de inneholder mye Omega 3. De er også en god kilde til fiber. Chiafrø anbefales også i kostholdet til folk med tarm og fordøyelsesproblemer og ligger lavt på FODMAP listen som er laget som forslag på mat som kan lindre symptomene av IBS som er en kronisk tarmforstyrrelse. For maks opptak av vitaminer og mineraler anbefales det å knuse frøene eller å la dem spire på samme måte som karse.

Det finnes ikke noe utlyst anbefalt mengde, men de fleste produsenter av chiafrø setter ett daglig inntak på ca. to spiseskjeer. Merk at frøene sveller relativt raskt så det anbefales ikke å skylle tørre frø ned i halsen.

Tips: En spiseskje chiafrø og en spiseskje linfrø i en kopp. Tilsett en sjenerøs mengde vann og la stå over natten. (Linfrø bruker lenger tid på å svelle enn Chiafrø). Røres ut i yoghurt. Tilsett gjerne bær og frukt etter eget ønske. Fiks ferdig frokost!

Vårt utvalg av chiaprodukter finner du HER.

Planteoljer

25. august 2020

Det er ikke alle som liker frø og kjerner. Kanskje er det konsistensen eller smaken som ikke faller helt i smak. Når kjerner og frø stekes, ristes eller varmes opp så mister de noe av næringsstoffene. Derfor er det mange som da foretrekker pulverversjonen av frø og kjerner. Ett annet alternativ er kaldpressede oljer. Kaldpressing betyr at frøene og kjernene ikke er varmet opp under produksjonen. Oljen bevarer da næringsprofilen. Vegetabilske oljer inneholder umettet fett. Fett har mange viktige oppgaver i kroppen. Fett transporterer fettløselige vitaminer som A, D, E og K rundt i kroppen, beskytter indre organer og er en kilde til energi. Essensielle fettsyrer kan ha en positiv effekt på hjerte- og karhelse og immunforsvaret. Noen typer mettet fett øker kolesterolet og øker risikoen for tilstopping av årene. Derfor anbefales det å ha et kosthold som består av større andel umettet fett enn mettet fett siden umettet fett reduserer kolesterolet og reduserer risikoen for hjerte- og kar sykdommer. Umettet fett er enumettet eller flerumettet og kjennetegnes av at de forblir myke og flytende i kjøleskaptemperatur. Flerumettet fett er de essensielle fettsyrene omega 3 og omega 6 som man bare kan få via kostholdet fordi kroppen ikke kan produsere disse selv. Kaldpressede oljer er en alternativ kilde til omega 3 for de som ikke ønsker å innta fiskeolje. Oljene kan for eksempel brukes som dressing i salater, tilsettes frokostblandinger eller blandes i yoghurt.

Under er en presentasjon av våre planteoljer og frøene disse produseres fra:

Gresskarkjerner: Frøene til gresskaret er veldig proteinrike med ca. 20% protein. Det betyr at gresskarkjerner kan inneholde mer protein enn kjøtt og kylling. I tillegg er de en god kilde til jern, zink, kalium, magnesium og essensielle fettsyrer. Gresskarkjerner inneholder mer essensielle fettsyrer en de aller fleste andre nøtter og frø. Kjernene er en av de beste plantebaserte kildene til omega3 fettsyrer. Det høye kobberinnholdet øker nivået av røde blodlegemer som forbedrer transporten av oksygen i blodårene. I tillegg inneholder gresskarkjerner et stort mangfold av antioksidanter, deriblant vitamin B og vitamin E. En håndfull gresskarkjerner dekker en voksen persons behov for vitamin E. Gresskarkjerner er også rike på den essensielle aminosyren tryptofan som er byggeklossen til melatonin og serotonin. Melatonin virker beroligende, og serotonin er kjent som kroppens eget «lykkehormon». Er man nøtteallergiker betyr ikke dette nødvendigvis at man ikke kan spise gresskarkjerner.

Kjernene passer fint som ingrediens i frokostblandinger, yoghurt eller som snacks. Brukes også i bakst som strø eller i deigen. Passer også fint i salater eller som strø over andre matretter. Mange foretrekker å riste dem i ovnen fremfor å spise kjernene i rå form. Anbefalt mengde er maks 20 gram daglig.

Gresskarkjerneolje: Oljen inneholder det samme som kjernene bare i mer konsentrert form. Gresskarkjerneolje inneholder plantesteroler som hindrer opptaket av kolesterol. Egner seg veldig godt som dressing over salat. Kan også tilsettes yoghurt, smoothies og frokostblandinger. Bør ikke varmes opp og egner seg derfor ikke til steking.

Hampfrø: Hamp regnes som en av de mest næringsrike og komplette matkildene i verden. Frøene inneholder alle de 20 aminosyrene inkludert alle de essensielle som kroppen bare kan få via kosthold. I tillegg har også frøene ett høyt innhold av omega 3 og omega 6. De er også rike på mineraler og er også en god kilde til protein. Grunnet aminosyreprofilen kan hampfrø være et viktig tilskudd i et vegansk eller vegetariansk kosthold. Frøene er lettere fordøyelige enn soyabønner og trenger ikke tilberedes før de spises. Brukes i salater, frokostblandinger, smoothies, yoghurt og i bakst. Anbefalt mengde er en kopp om dagen.

Hampfrøolje: Inneholder 80% essensielle fettsyrer og har samme næringsstoffer som hampfrøene. Grunnet innholdet av omegafettsyrer er hampfrøolje ett godt alternativ for de som ikke ønsker inntak av fiskeolje. Hampfrøolje har også ideell balanse mellom omega 6 og omega 3.  Passer fint som dressing i salater, men egner seg ikke til steking. En spiseskje om dagen dekker det daglige behovet for essensielle fettsyrer.

Linfrø: Har ett høyt innhold av kostfiber og protein. Frøene er også en av de rikeste kjente kildene til omega3 fettsyrer. Linfrø inneholder jod, jern, sink, magnesium, kalsium, fosfor, kalium, silisium, vitamin E, vitamin B og kobber. Frøene inneholder enzymer som støtter fordøyelsen av maten. Linfrø inneholder antioksidanter som virker positivt på metabolismen. Det og innholdet av kostfiber gjør at frøene er et godt tilskudd for de som ønsker å redusere vekten. For maksimalt opptak bør frøene knuses før de spises. Tilsettes bakverk, frokostblandinger, smoothies og supper. Kan også tilsettes vann og la stå noen timer så frøene får en hinne før man blander de i annen mat. Frøene må stå å godgjøre seg der det er litt mørkt for ikke å oksidere. Anbefalt maks daglig inntak er to spiseskjeer hele linfrø . Merk at hvis man knuser linfrøene frigjør dette blåsyre og inntaket må da reduseres (maks en spiseskje).

Linfrøolje: Linfrøolje har den aller høyeste mengden omega3 av alle de vegetabilske oljene (52%). Til sammenlikning inneholder valnøttolje 10% og rapsolje 8% omega3.  Linfrøolje har ett høyt innhold av vitamin E, og inneholder også vitamin K1. Bruk som dressing over salaten, eller bland litt i en smoothie eller yoghurt. Bør oppbevares i kjøleskap etter at den er åpnet, og egner seg ikke til steking.

Våre planteoljer finner du HER